söndag 27 juni 2010

Naturen





och dess upplevelser har alltid varit en stor del av mitt liv...uppväxt i en familj med fågelskådning, kollande på växter och andra småkryp så har jag fått med mig ett stort intresse för allt som växer...

Det som däremot inte intresserar mig är att rensa och hålla efter trädgården...jag tycker att har jag gjort det en gång så räcker det men växtkraften är så oerhört mycket starkare än så:-)

I vår trädgård växer diverse huller om buller och just nu blommar robinian och den doftar oerhört gott!!! Det finns flera trädgårdar i det gamla sjömansområde där vi bor som har dessa vackra träd. Jag har hört att dom ska ha kommit hit i ballasten(barlasten) med skutorna en gång i tiden...ganska kul med historia ibland...

Träden växer upp lite här och där och det verkar vara just så den här trädgården funkar...jag köper plantor och det tar sig inte...inte ens lupiner i plantor vill växa här...Men så har vi dom som frivilligt rotar sig och det är diverse växter...jasminen är jättestor och doftar ikapp med robinian just nu..så har vi alla de gamla rosorna som växer så det knakar och doftar helt underbart...hasselbuskar poppar upp lite här och var och kryddlandet växer jämt och ständigt igen för att inte tala om rabarberna som frodas till jätteblad...

Inomhus är växterna inte lika frodiga...vi har i och för sig calamondin som gång på gång bär frukt och sen flera orkidéer som blommar om...så har vi en porslinsblomma som blommor titt som tätt. Den kommer från min mamma...jag stal ett blad en gång för många år sen när jag var blomvakt åt henne...har hört att man aldrig ska tacka för ett blomskott för då tar det sig inte men vet inte om lösningen är att stjäla...växer och doftar gör den i allafall...

Inga kommentarer: