lördag 10 maj 2008

Vad jag ville bli

När jag var liten ville jag först bli hårfrisörska.

Sen började jag rita kläder till mina klippdockor(så´nt man lekte med på den tiden).

När jag gick i förskolan vävde jag mattor till dockskåpet i parti och minut och sydde ryakuddar och broderade dukar och....
Till slut ringde min fröken hem och klagade..Det fanns faktiskt fler barn som behövde få möjlighet att göra saker...Jag var hela tiden snabbt färdig och inspirerad till att börja på nå´t nytt. Jag var så produktiv så min fröken inte hann med dom andra om hon skulle hjälpa mig att klippa till nytt material hela tiden.
Det var ett problem för henne men jag fortsatte glatt.
Hemma fortsatte tillverkandet...min energi för detta tog aldrig slut.

Sen sydde jag kläder till mina barbiedockor efter att först ha skissat upp hur det färdiga plagget skulle bli.
Min inspiration fick jag av min långa smala och välklädda fröken jag hade mina första år i skolan.
Dessutom uppväxt med en mamma som sydde mina kläder och man hade möjlighet att tycka själv hur dom skulle sys.

Jag älskade slöjd och bildlektionerna men...hade väldigt svårt att finna mig i att man måste använda vissa nålar eller att man måste göra på ett speciellt sätt.

Under högstadiet och efter att ha gått keramik kurs på kvällen var jag helt övertygad om att jag skulle bli keramiker...
När jag inte kom in på den linje jag ville på gymnasiet så skippade jag det och fick praktik och arbete på en keramikfabrik. Målning och drejning.

Jättekul!

Men jag hade ju pryat som attributör och scenograf på en stadteater så det kanske....och gått hur många kursre som helst i batik...

Undrade sen om det inte var textil jag skulle ägna mig åt...Hade hunnit med en pryo hos hemslöjdens textilkonstnärinna också.

Kom in på en kurs i textila tekniker,formgivning, konstsömnad men fattade fortfarande inte varför man måste sy från ett visst håll eller använda en viss nål eller överhuvudtaget göra efter regler...jag ville exprimentera!

Hade turen att få praktik hos några exprimenterade textilkonstnärer...sen rullade det på och det blev anställning att väva på beställning...
Estetisk linje med inrikting på textil ja vad skulle jag bli...

Nu står jag med allt det här bakom mig och har egentligen inte ändrat mig något drygt 40 år senare...jag tillverkar det ena efter det andra och börjar på saker och exprimenterar och testar olika tekniker och är fortfarande väldigt nyfiken och blir alldeles inne i det jag gör men vad i hela friden ska jag bli?!

Jag är tillbaka precis där jag började med alla dess vävda mattor och broderade saker i förskolan...

Eller tillbaka...jag har väl aldrig kommit ur det. Tycker det är fantatsiskt att jag fortfarande brinner lika mycket för allt det här det som ena stunden gör mig uttröttad för hjärnan går på högvarv och mycket saker påbörjas.

Vilken utveckling.

Men vad i hela friden ska jag bli?!

Inga kommentarer: