onsdag 21 januari 2009

Vinterförkylning

Jaha så äntligen
Jag som alltid för höra: Varför blir aldrig du sjuk när vi andra är sjuka???
Jag har inte haft nå´t bra svar på den frågan men...
Nu vet jag varför jag blir sjuk i allafall
Fast det är troligtvis lättare att hitta svar på

Jag som snart är 50 år har börjat jobba på förskola igen
Visst jag har jobbat med barn hela mitt liv
Men små barn var ett tag sen...
Trodde jag hade det bakom mig

Jag har legat och kört racerbil, pärlat, varit på utelek, hoppat i vattenpölar, fått sand i håret och innanför kläderna, pusslat, spelat,ätit lunch och mellanmål ihop med dessa...
Hostande, snorande, rosslande,febriga, gnälliga underbara små varelser

Man hinner inte alltid ducka när det kommer en dusch av diverse baciller
Här nyser vi hej vilt rakt över mat och annat som är närheten
Inget/ingen kommer undan

Så nu tror jag i allafall att jag vet varför
Jag blev förkyld den här gången

Huvudet dunkar
Öronen är lock för

Känner mig som om jag går i en egen värld
Kan i och för sig vara skönt

Men jag är ett stort irritationsmoment för omgivningen...
När jag hela tiden måste veta lika mycket som i friskt tillstånd

Det innebär en massa omfrågningar och va, va sa ni och många suckar tillbaka
Många omsägningar och upprepningar innan jag nöjer mig

Kanske borde jag koppla av att vara underrättad om allt omkring och gå in i den här lilla världen
tills jag är frisk

Jag är så glad att jag inte behöver lämnas på en förskola när jag knappt orkar med mig själv
Det är nå´t jag inte förstår


Jag är så tacksam för att vi har kunnat ha våra barn så mycket hemma
Inga lämningar med hängiga barn
Inga tidiga morgnar innan skoltid för den tiden kommer ändå
Inte så mycket måsten och stress

Även om jag inte har varit världens bästa mamma när dom har varit sjuka
Dom har i allafall fått bli friska i sin takt

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är klart att du är världens bästa mamma!