onsdag 8 juni 2011

Kalas...


Växthuset

Så inköptes äntligen stolarna...

Vinrankor, bambu och vit clematis

Bambu, clematis, aubergine, paprika, chilipeppar och tomat


Citronplanta, lagerblad, solros och den fina ljuslyktan


Morsdagsblommor


Växthuset börjar bli bebott...

Jag har varit ledig hela helgen...
Så blev det då äntligen av att bjuda ihop vänner, nära och kära som jag skulle ha sagt till för länge sen...Men planen var ju att växthuset skulle komma upp först och nu var det klart.

Det var inte menat som ett 50-årkalas nr 2, bara att få träffas, men visst blev det firande igen. Jag fick så mycket fint till växthuset...En jättevacker vit clematis, tomatplantor, tur var det för fröna kom lite sent i jorden, även om dom börjat dyka upp nu i form av små blad. En stor citronplanta och en härlig ljulykta i form av ett hus. Blir mysigt att tända på kvällarna...Jag fick också en hel skål med ägg från en hönsägande vän och fick också en uppskattad present från Ölands Örtagård. Jag har bara hunnit smaka på syrensaften och den var jättegod! Nu väntar avsmakning av te, ingefärsgelé och aioli.

Så kom mellandottern med en stor bukett morsdagsblommor...Så fina! Morsdag brann liksom inne med jobb och två genomförkylda familjemedlemmar.

Vi hade en otrolig tur med vädret vid kalaset, det blev lite kall plockmat som passade bra i sommarvärmen och så hade jag gjort olika sorters glass...tänk att man inte gör glass oftare. Det är ju egentligen en ganska lätt efterrätt att göra och verkade vara uppskattad.

Sorbeten gick däremot lite sämre...så den fick införskaffas i affären...
Känner mig tacksam för att äldsta dottern tryckte på att det skulle bli av att bjuda och är också tacksam för all hjälp jag fick inför och under dagen och att så många tog sig hit. Får ju inte glömma maken som jobbat hårt med att få klart växthuset. Han har lagt ner ett väldigt jobb på det.
Det var några som inte kunde komma men så är det ju alltid...svårt att få till ett datum när verkligen alla kan. En del som inte kunde komma har aviserat att dom dyker upp under sommaren så det är bara att se framemot ytterligare trevliga möten...Man är verkligen lyckligt lottad som har en så fantastisk familj och så trevliga vänner...

Inga kommentarer: