fredag 10 juni 2011

Regn









Efter många dagars högsommarväder såhär i början på juni så kom åska och någon regnskur igår. Idag har det regnat igen och det känns verkligen att marken skriker efter dom droppar som kom...

På tal om droppar...ända sedan jag var liten har jag älskat lite udda växter åtminstone som barn var det inte många fler än jag som tyckte om dom. Det var någon Fryleväxt...en oansenlig växt som jag kunde fascineras av att titta på. Det var Havssäv som jag inte kunde sluta titta på för den hade en så fin trekantig stjälk, så var det en lite mer iögonfallande växt som jag säkert har nämnt vid något annat tillfälle någon annanstans bara för att den är så rolig att säga namnet på Kabbleka...Minns att jag undrade om den inte var en sådan blomma som såldes i blomsteraffären...Det var liksom urblomman...precis som man tänker sig i en blomma...

Små Ängsnejlikor som jag bara älskade färgen på, en färg som jag fullkomligt älskar än. Givetvis tyckte jag om skogarna med marken täckt av vitsippor...Jag plockade och satte en stjälk i varje hål i en sandlådesil...fullt med blommor...sen gick jag runt i husen och försökte sälja dom styckvis...försäljningen gick inget vidare kan jag säga...

Jag är ju som jag skrivit många gånger förut uppväxt med fågelskådning och tittande på växter...krypandes på marken tillsammans med ett gäng vuxna människor letandes efter små oansenliga växter...
Många gånger har jag känt mig tacksam för den uppväxt jag har fått. Så mycket det har gett mig av glädje i vardagen...att inte missa dom där "små" sakerna runt om mig.

OCH...Nu kommer jag då äntligen till anknytningen till vattendroppar:Ytterligare en växt som jag inte kunde slita mig ifrån var Daggkåpan med sina vattendroppar och nu när jag snart är 50 ½ har jag skaffat en till vår trädgård och jag blir precis lika fascinerad som när ja var 5 när jag ser vattendropparna liggandes på bladen och på tal om vattendroppar:-))) så drar jag mig ofta till minnes hur min pappa och jag gjorde frukostbricka till min mamma på söndagarna.
Under tiden vi fixade den så hann vi med att göra en del roligt i köket...bla kunde vi stå och titta hur länge som helst på när pappa hällde varmt vatten på spisplattan och sen stod vi där och tittade på droppen som åkte runt, runt, runt, blev mindre och mindre och till sist försvann. Då hällde vi nytt vatten och så stod vi där igen och tittade...vi var lika imponerade båda två:-)

På tal om vatten:-))) så minns jag mycket väl min fina rutiga plisserade kjol som jag föreslog min pappa att jag skulle få bada med i badkaret. Han nappade med en gång på idén..undrar om det kanske rent av var hans idé:-) Minns än hur fin den var när den flöt runt mig i badkaret, mamma var på sykurs och när hon kom hem var hon väl inte lika begeistrad som vi var över hur kjolen hade betett sig flytande i vattnet...minns inte att veckan var lika många före som efter men så spännande att få se hur en betedde sig...

Inga kommentarer: