tisdag 21 februari 2012

En kluven helt vanlig ledig tisdag...


Tisdag och jag har kompledigt för att hinna med en del inbokat under eftermiddagen...
Väldigt skönt att bara tanken på att man har sovmorgon, men för en gång skull tycker den vanligtvis morgontrötta hunden inte alls som jag...
Kl 7 börjar han gny...å om jag bara fick sova en stund till...
Har vaknat med huvudvärk och den skulle säkert gå över om jag fick somna om en stund!

Men icke...det blir upp och på med kläderna och ut med en ovanligt morgonpigg hund. Kl 7.15 är vi utanför dörren och vädret är blaskigt och snön är smutsig. Grå himmel och en hund som vill nosa på allt.
Lika bra att ändra planen att bara ta en kort runda och sen hem och krypa ner i sängen igen och läsa morgontidningen som inte hanns med att läsa.

Det blir en lång runda med en hund som blir smutsig av blöta sandiga pölar och av vatten och slask. Huvudet dunkar och det är inte många fler än vi ute denna tisdagsmorgon och jag funderar på om jag orkar se glad ut och hälsa såhär dags.
Väl hemma så blir det till att torka av den värsta smutsen av hunden, bädda, plocka i och ur diskmaskinen, sätta på en tvätt och sen är det äntligen dags för frukost. Hoppas att det blir en bättre morgon imorgonbitti...börjar inte jobba förrän på em då.

Eller kanske...

en morgonpigg glad hund fick upp mig ur sängen. Huvudet dunkar, men det kanske blir bra om jag kommer ut och får lite frisk luft...På med kläderna och ut med den lyckligt, otåligt trampandes hunden. Han är glad som bara den...svansen i vädret och stolt att få komma ut så här dags.

Vi möter någar få morgonpigga, glatt promenerandes människor...Hunden lika glad varje gång nå´n hälsar på oss.
Njuter av att det faktiskt töar och att alla gångvägar är fria från halka och snö. Ganska skönt att komma ut såhär tidigt!
Jag tänker att jag har ju hela fm framför mig när vi kommer hem. Hunden skuttar glatt. Himlen, isen och vattnet går ton i ton i några vackra blågrå färger. I vassruggen ser vi så äntligen den omtalade rörhönan som vistats på orten ett tag. Den är vackert svart och har en tydlig vit teckning längs vingarna på sidan, gröna ben...tänk att vi faktiskt hann att se den. Har aldrig sett en så´n förut men den var snabb att gömma sig i vassen, så tur hade vi som fick en skymt i alla fall.
Väl hemma torkar jag hunden ren, fixar undan disk, börjar tvätta och bäddar sängarna. Sen blir det dags för en härlig frukost tillsammans med maken, som kommer hem för att äta.

Så tänker jag att jag faktiskt hinner ta det lite lugnt ett tag...hunden har somnat. Tyvärr har inte min huvudvärk gått över trots en härlig morgonpromenad och jag slocknar framför tv:n med en tryggt sovande hund i fåtöljen bredvid...vilken härlig förmiddag. Verkar som om solen börjar tränga igenom molnen...kan nog bli en solig eftermiddag...

2 kommentarer:

Tyger & Ting sa...

Så tydligt du gjorde det: Det blir som man tänker...

Mia sa...

Ja man kan styra en hel del i alla fall...