söndag 28 oktober 2012

Tar sig friheter




Otto brukar inte få vara i soffan, när vi sitter där och tittar på TV:n och även försöker höra vad som sägs. Tar han sig upp i soffan så kör han runt och buffar bort en del av kuddarna. Efter kuddkriget, så får han ett lejonlikt ljud, bökar, skäller till och kråmar sig och far runt för att till slut, enligt honom ha lagom mycket kuddar kvar. Då lägger han sig i hörnet på hörnsoffan och har kuddarna som en mur runt sig. Där slocknar han och kan ligga en stund, även om det kan ta lite tid innan han kommer till ro.

Det går varken att se på TV:n för alla kuddar, som man måste ducka för och man hör heller ingenting genom det lejonlika ljud, som han åstadkommer.

Vi har därmed kommit överens, åtminstone vi tvåfota, att han får vara i en fåtölj istället. För det mesta går det bra...Otto vet om den regeln, men när man kommer upp på morgonen hittar man honom allt som oftast tagit sig friheten att somna i soffan och kuddarna ligger lite överallt i rummet.

Det händer också ibland att han gör sina små försök att tränga sig upp när vi sitter där...
Igår kväll lyckades han ...Jag satt med benen för den plats där han spanat in att han skulle kunna få plats...

Med min blick vänd mot TV:n och vänd från Otto, så känner jag bara en tyngd på min fot...Det är Otto som helt fräckt tar ett kliv upp med ena tassen på min fot, använda den som ett trappsteg, för att sen skjuta ifrån ordentligt och ta sig upp i soffan över mina ben...där börjar sen detta buffande med kuddar och lejonlika ljud...och efter en stund slocknar han omringad av kuddarna och lugnet lägger sig över rummet...





Inga kommentarer: