söndag 18 augusti 2013

Sinnesintryck...

För många år sen läste jag en bok om sinnesträning,

Sinnenas gym : en idébok om sinnesstimulering / Ann-Mari Sjösvärd, Britt Nedestam

 

 

Blev fascinerad av den och det resulterade i att jag satte igång med en utställning där man kunde uppleva olika miljöer. Studie förbundet Vuxenskolan som jag arbetade som cirkelledare redan då, nappade på min ide´. Det blev en 1- månads uppskattad utställning, som tog emot många besökare och dom kom från hela Kalmar län.

När jag för några år sen var ute på praktik på olika ställen i omsorgen så upptäckte jag, att  det poppat upp sinnesträningsrum lite varstans och det var en märklig upplevelse att se genomslagskraften på detta, som jag kände en så´n övertygelse om är en viktig bit i livet för alla. De människor, som inte genom vardagen får till sig de viktiga, att få vara med om alla dessa intryck, som så många får i sig utan att man ens tänker på det.

Tänk bara att få känna gräset under fötterna...sanden mellan tårna, känna dofter ute vid havet, dofter från ett kök när man bakar eller lagar mat, blommor och träd, regnet...värmen från asfalten en varm sommardag..höra bruset från havet, skrattmåsar/fiskmåsar...färger...Tänker man att man inte naturligt skulle få uppleva det, så känns det som ett stort hålrum i livet...

Det är inte en självklarhet för alla att få uppleva det som vi så ofta tar för givet. Det är ganska naturligt att det blir ytterligare en bit i livet som man inte delges, om/när man inte har egen förmåga att komma i närhet av så´na upplevelser.

Kände en så´n glädje, att så många i omsorgen tagit till sig detta och det var fantastisk upplevelse att få se vilka ringar på vattnet det blivit efter att personal besökt utställningen för så många år sen...De flesta hade ingen aning om att det var jag som satt upp utställningen och tagit emot besökare...
Jag hade ingen aning om vad som hänt ute på de olika platserna efter att dom besökt utställningen...
Jag har varit på arbetsplatser där sinnesträning används varje dag och det bästa med det här, är ju att se hur mycket det betyder för dom som får tillgång till den här träningen!

Efter att detta med sinnesintryck uppmärksammats i omsorgen, så blev det också mycket prat om att hur dofter kan få en att minnas...Det är nå´t som ofta slår mig...

Det poppar upp minnen gång på gång när man känner olika dofter, men mina doftminnen kommer jag att skriva om en annan gång...





Inga kommentarer: