onsdag 21 december 2011

Idag blev det en tur norrut och besök på en av mina morbröders grav...


Jultulpaner



Döderhult i motljus





Igår var det ärende söderut och idag bar det av åt andra hållet.
Båda dagarna för att köra yngsta dottern till diverse aktiviteter.
Ingen längre sträcka vare sig igår eller idag...
Härifrån har vi lika långt till närmsta stad söderut, som norrut och idag blev det alltså en tur till Oskarshamn. Hunden med i bilen precis som igår.
Jag handlade det sista i matväg inför julen, i väntan på att dottern skulle bli klar med sitt ärende. Det gick relativt snabbt i mataffären.
Jag hade några ärenden till i tankarna, men först ville jag hinna ut till Döderhults kyrkogård, där en av mina morbröder är begravd. Jag åker dit lite då och då och jag har fortfarande väldigt svårt att förstå att han inte finns här hos oss längre, även om det nu är flera år sedan han dog.
Jag tänker på honom varje dag. En väldigt kreativ människa med mycket idéer, som han gärna ringde och delade med sig av till mig. Vi hade ofta en plan på vad man skulle kunna göra i livet. Så full av liv, uppmuntran, upptåg, skratt och glädje.
Tankarna på honom får mig också att tänka på en älskad och saknad moster...aktiv som få även hon. Full av liv,styrka och ork som få. Hon är också en person som verkligen fattas mig i livet och som jag tänker på varje dag. Å vad vi har skrattat mycket ihop!!!

Mina mammas syskon är/var väldigt musikaliska och den morbror som jag idag besökte på kyrkogården spelade i alla år diverse blåsinstrument. Jag har fortfarande två morbröder kvar, varav en spelar och är fantastisk på flera olika blåsinstrument. Jag minns med gåshud det fantastiska stycke han spelade på sin brors begravning och även på sin systers. Det var oerhört berörande...
När jag var på kyrkogården idag, så påmindes jag återigen om denna fantastiska musik som sitter så starkt i minnet och som har hållit alla syskon och deras familjer så samman.
Varje gång så gläds jag också åt alla vackra ljus och blommor som pryder graven, vinter, vår, sommar som höst.
Ja minns när en av mina kusiner och jag besökte honom när han var sjuk och han visade ett klot hugget i granit som han hade lagt i sin trädgård. Det finns nu på hans grav och minnena bara ramla över en...

Efter besöket på kyrkogården tog jag en runda med hunden. Det var ett fantastiskt vackert väder med lite fruset på marken, sol och dimma som låg tätt över åkrarna. Man behöver liksom landa efter alla tankar innan man beger sig in till ett julstökigt centrum.

Väl inne i stan igen så...
Fortsatte jakten på ett garn som inte räckte till min dominostickade sjal. Döttrarna började jakten i Kalmar igår och jag fortsatte den i Oskarshamn idag men tyvärr utan resultat.
Tänk att det ska va svårt med garnaffärer!
Det blir nog nödvändigt att ta sig ett antal mil inåt landet istället...till Systrarna
i Nybro. En garnaffär som jag bara älskar att gå in. Tyvärr ser det inte ut som om deras hemsida är så uppdaterad, men butiken är väl värd ett besök.

Jag sprang alltså förgäves. Sedan var det dags för hämtning av dottern och så ett besök i en handelsträdgård för att köpa lite gebortjulblommor. Givetvis kom jag hem med ytterligare en amaryllis och ett stort fång med julröda tulpaner till mig själv. Jag lyckas aldrig motstå detta med blommor.

Inga kommentarer: