torsdag 21 juni 2012

Otto vägrar



Å här tog det tvärstopp

Otto kollar hellre på utsikten

Otto har hittat en gren...mycket roligare än att promenera

Otto svalkar magen



Otto vilar ut i skuggan i köket



Otto har aldrig gillat värmen. Det brukar bli bättre när han fått av sig en del av pälsen och förra sommaren snaggade vi honom till oigenkännlighet. Folk som kom hit skrattade och sa: vad har ni gjort??? Jag skrattade lika mycket, för han såg rätt rolig ut:-)

Nästan så man fick en ny hund...en helt annan ras...han blev smal och kal och såg ännu längre ut än i vanliga fall.
I år har han varit utsatt för trimmern ett par gånger och den här gången blev det faktiskt rätt bra. Vi ville förekomma värmen genom att ge oss på en frisering lite tidigare i år.
Det hjälpte ett tag, men sen började dessa oftast mycket härliga promenader med att han vägrade gå...Det är det som händer när det är för varmt och han är ju inte ensam hund om att inte gilla värmen, men det är tvärnit!

För att försöka underlätta för honom i värmen, är första insatsen denna trimmer, men när det ändå inte hjälper, så tänker man, att det vore klokt, att gå tidigt på morgonen, vilket jag oftast har möjlighet till och sent på kvällen vilket också är helt möjligt.
Då tycker Otto bara att jag är urjobbig...
När jag går upp tidigt och börjar stöka lite i köket för att förbereda en utgång en härlig sommarmorgonen... DÅ: makar han på sig i sömnen och till slut reser han på sig och tittar bedjande på mig: SLUTA JAG SOVER JU!!!
Eftersom min plan fortfarande är att gå ut med honom, innan det har blivit för varmt, så fortsätter jag. Då reser han på sig och masar sig fram över köksgolvet, ställer sig vid den stängda dörren till TV:rummet, vänder sig om och ser hur olycklig ut som helst med sina bedjande stora bruna ögon och blinkar med sina långa, långa ögonfransar.
Det här innebär att jag ger upp, samma visa varje morgon. Jag öppnar dörren till TV:rummet och Otto går in och tar med stor möda sig upp i sin fåtölj. Rullar ihop sig och somnar bums!

Så blir det då som vanligt att vi kommer ut framåt 9.30-tiden, för då är han med på det. MEN...som idag och som många andra varma sommardagar, så kommer vi bara en bit...sen börjar han nosa ovanligt noga på nå´t, hamnar en bit bakom mig och så platt fall. Där ligger han platt på mage, med frambenen rakt fram, bakbenen rakt bakåt  parellellt med svansen.
Ser ganska roligt ut, men är ibland väldigt tålamodsprövande.Han använder samma taktik om man skulle se nå´t intressant som han gärna vill undersöka närmare. Han segar sig bakom mig, nosar och nosar och plötsligt bara lägger han sig.Där blir man stående och trots alla möjliga trix, att försöka få med honom igen blir man ofta stående till det där spännande föremålet uppenbarar sig precis intill...ett djur, en människa, som han gärna vill hälsa på. Ja man kan inte säga annat än att han älskar alla andra varelser.

Idag på promenaden hände det ca 10 gånger på vägen hem, inte att vi såg en massa spännande men, att han inte ville gå och han ser fullkomligt oberörd ut när jag försöker få honom att gå. Tittar lite åt olika håll och undrar vad jag håller på med:-)
Ibland händer det att man lyckas få honom i rörelse igen, om man kastar en godisbit, som han får söka efter, men det är inte alltid det fungerar.
Sen att det går att springa hur mycket som helst emellanåt om man får nos på nå´t intressant, det är väl en annan sak.
Efter mycket trugande och mutande och träff med en liten söt tikvalp, så kom vi till slut hem. Otto la sig innanför dörren men orkade faktiskt efter en stund, maka sig ett par meter till och ligger nu i ett favorithörn av köket. Troligtvis kommer han att ligga där och sova ett bra tag och imorgon kommer både han och jag att vakna till en dag med samma hoppfulla förutsättningar att idag ska vi gå en runda tidigt men förresten...lite sovmorgon för Otto, han ser ju så bedjande ut och lika hoppfullt kommer vi att gå ut på förmiddagen och inse efter ett tag att det var nog inte så bra att vänta med den där morgonpromenaden, åtminstone om det är en solig sommardag och det blir det väl för imorgon är det ju midsommarafton...

Inga kommentarer: