tisdag 24 augusti 2010

Havet




















Så kom vi då äntligen iväg till det hav som jag i stort sätt varje sommar, sen jag var liten, haft förmånen att uppleva. Jag längtar nästan hela året tillbaka till detta öppna hav och en gång fick jag faktiskt maken att köra dit i mellandagarna för att jag ville se det på vintern också. Hela familjen packade in sig i bilen och beskådade det kalla vattnet och den tjocka isen som spolats upp på sandstranden.

Eftersom min kära moster, som varje sommar låtit oss vara i hennes stuga på denna plats, sorgligt nog inte finns längre, så var vi aldrig iväg till den här platsen förra sommaren. Min moster dog för 1,5 år sen och det känns oerhört tomt. Vi hade mycket kontakt och det var inte enbart för att hon varje år erbjöd oss vara i hennes stuga vid detta hav utan vi pratade i telefon lite då och då.
Vi hade kontakt om vardagliga saker och det känns verkligen en stor saknad.

I somras hade vi fått erbjudandet av en av döttrarnas svärföräldrar att komma till deras stuga som ligger ännu närmare detta hav än mosterns stuga och vi såg verkligen fram emot det men så blev jag sjuk samma dag som vi skulle åka. Jag som brukar hålla mig på benen nästan hur sjuk jag än är men den här gången var det ett virus på balansnerven och det fanns inte en chans att hålla sig uppe utan det blev sjukhusvistelse i några dagar och sen träning här hemma. Segt och jag är otålig...

Så i helgen som precis har varit fick vi lov att åka dit och vara över helgen...Vilken lycka...maken, yngsta dottern hunden och jag packade in oss och gav oss iväg. Det regnade när vi kom fram men vad gör det när man får en sån här chans...Lördagen var det faktiskt uppehåll och jag hann ner en sväng till stranden...det är bara en kort stig som går rakt upp i sanddynen...sen öppnar sig havet.

Vi hade sen några ärenden och sen skulle vi till stranden och bada...
Tillbaka vid havet så hörs det väldigt mycket glada röster nedifrån stranden och jag går dit för att kolla...Jag bestämmer mig ganska snabbt för att det inte blir nå´t bad...Högskolan på orten har inspark och det fullkomligt kryllar av folk och aktiviteter. Jättekul med folk som har roligt men badandet kom liksom av sig:-)

Söndagen regnade det så vi var genomblöta när vi gått morgonrundan med hunden. Kläderna på tork men det torkar inte så snabbt och inte hade vi så mycket kläder med oss så framåt lunch bestämde vi oss för att packa ihop och städa efter oss. När vi precis är klara...då, då...kommer solen men inte mycket att göra åt för vi har ju redan packat ihop och inte vill man släppa in en våt hund i en nystädad stuga.
I vilket fall som helst så fick vi en jättehärlig helg och är så tacksamma för att det finns människor runt om som man får så´na fantastiska erbjudanden ifrån.

Inga kommentarer: