fredag 6 augusti 2010

Rosa

Jag har alltid älskat rosa och kommer troligtvis alltid att göra det...garnet i halsduken nedan fick mig att minnas lite olika rosa "saker" i mitt liv...

När vi för snart 30 år sen flyttade in i det hus vi fortfarande bor i men som byggt om en massa gånger efter livets olika behov så kom jag att tänka på nå´t jag nästan hade glömt...

Köksutrustningen som fanns här revs ut vid en ombyggnad...
Det var blå 50-tals skåp varav jag lade beslag på bänkskiva, lådor och underskåp.
Jag målade dom i grisrosa och det var under många år mitt arbetsbord
Det första arbetsrummet jag hade, som mitt fina rosa arbetsbord placerades i...
det hade vita tapeter med gröna och rosa rosenknoppar, glest placerade

Det var samma rosa och gröna färg som på garnet så plötsligt dök allt det här upp i mitt minne.
Det var också en bård längst upp. Den var vit med stora rosa sirliga rosetter:-)
Till det här målade jag en gammal grå skrivbordslampa i samma rosa färg som bordet. Skrivbordsstolen kläddes om i ett vitt tyg med olika sorters änder i olika rosa nyanser. Stolen används än och tyget håller...
Det första nyrenoverade sovrummet som vi hade...det var rosa tapeter med vita hjärtan
Så hade vi en hall med vita tapeter med röda och rosa ränder och en annan hall med beige, brunt och rosa mönster. En bård med rosa blommor...gissa om de tre döttrarna har haft mycket rosa kläder och jag tror ingen av dom har ärvt min passion för rosa...fast jag undrar om inte äldsta dottern har en ceriserosa regnkappa:-)
Kanske har dom fått nog i uppväxten men jag fortsätter min passion för rosa och alla dess olika nyanser...

Inga kommentarer: