tisdag 24 augusti 2010

Spindlar...




har alltid intresserat mig. Egentligen inte bara spindlar. Jag gillar nog det mesta av småkryp och en hel del andra levande varelser.
Men nu till spindlar...Jag kan bli så imponerad över dessa små varelsers flit och fantastiska förmåga att göra vackra nät...

När man går på sommar och höstmorgnarna och det är en massa vackra spindelnät med dagg i träden kan man inte annat än imponeras.

När vi åkte hem från helgens utflykt så satt jag i baksätet och upptäckte en spindel som sakta sänkte sig ner från taket i sin tunna lina.

Den landade på en av väskorna och började snabbt att spinna en tråd tvärs över till en hushållspappersrulle...Jag hade förmånen att få se detta fantastiska arbete på så nära håll. Han spann (heter det så?) sin tråd, gick tillbaka en bit och stannade och surrade liksom fast en ny tråd med sina små snabba ben...till slut hade han gjort en lina med små knutar på och så gick han tillbaka till utgångspunkten och började med en ny tråd och så höll han på ett tag och jag var fullkomligt fastnaglad vid detta arbeta som pågick i baksätet...såg fram emot att få se hur långt han skulle ha kommit när vi var framme, samtidigt som jag bekymrade mig för hur jag skulle kunna ta ut väskorna för då skulle ju nätet förstöras men plötlsigt var spindeln spårlöst borta och det blev inte mycket mer än ett påbörjat nät...
Tog ett par bilder med min mobil men det var inte mycket till bilder det blev...lite för mörkt och en bil som susade fram...det blir inget bra och det går knappt att tyda vad det är...

Inga kommentarer: