fredag 13 april 2012

Iskallt regn
















Allt som oftast känner jag mig väldigt lyckligt lottad som idag tex...Visst är det först motigt att dra på sig regnjacka vattentäta skor och ut med hunden i ett iskallt regn. Jag vet att det dessutom kommer ta timmar innan han torkar och det slutar att lukta våt hund...Finns bättre dofter:-)

Vi var ganska ensamma ute under förmiddagens promenad. Såg bara en till som promenerade i regnet och som vinkade glatt åt oss!
Minns mellandottern när hon, som liten alltid ville ta en promenad med mig när det öste ner...hon gillade regnet och idag trots blöta och kyla så var det en sån där härlig regnpromenad.

Hunden lyckligt viftande på svansen. Allt som plötsligt ser väldigt grönt ut på buskar och träd. Fåglarna kvittrar hela tiden och är precis lika glada trots regn och kyla. Det doftar av vårregn och alla andra dofter från träd och blommor,som förstärks i regnet. Undra på att Otto- hund skuttar glatt längs diken och ängar...ett så´nt luktsinne som en hund har.

Jag älskar verkligen dessa vardagar, när man kan ta vara på och njuta av det "lilla". Hitta små saker att glädjas över. Tur är väl det.Livet är ju mest vardag och skulle man inte kunna ta vara på glädjen i vardagen så skulle det gå långt mellan glädjeämnena...Det gäller att passa på att hitta dom i det som händer i det dagliga livet.

Den här veckan har bjudit på mycket vardagslyx. Jag har jobbat mest kvällar och har hunnit äta frukost och lunch med maken varje dag. Få många och långa promenader med hunden. Jag har haft tid att ta promenader ihop med min lillebror och hans barn. Nå´t som är väldigt ovanligt. Vi har gått längs vattnet och i skogen och sett en tofsmes! Stor lycka, denna tofsmes! Igår kväll följde även yngsta dottern med på en promenad. Brorsbarnen samlade pinnar och Otto skuttade lyckligt efter alla pinnar som plockades upp.

Veckan har som vanligt också bestått av många möten. Alla dessa härliga människor som jag möter i jobbet och på alla andra platser. Alla som hör av sig på ett eller annat sätt. Jag älskar dessa möten med människor!
Ja, jag har ju sen tidig ålder också fått med mig uppskattandet av naturen och allt vad den ger. Med en hund har jag ju förmånen att tillbringa ännu mer tid ute i skog och mark i alla väder alla dagar året runt.

När vi kom in idag genomvåta av regnet Otto och jag...så blev han precis lika tokig som alltid när han är blöt. Skulle försöka torka honom, men han kör runt runt på golvet och skrubbar sig mot trägolvet och låter alldeles väldigt mycket. Sen kröp han upp i fåtöljen med fårskinn och rullade ihop sig. Själv fick jag byta kläder...våt rakt igenom trots regnjacka.
Det blev nåt varmt att dricka. Härligt att komma in efter en så´n promenad.

När yngsta dottern kom nyvaken tog hon sig an Otto och lyckades få torka honom lite mer torr och svepa in honom i en handduk. Han satt där så nöjd på kökssoffan:-)
Nu när jag suttit här vid datorn har han legat på en filt på golvet bredvid mig och suckat förnöjt...Han inväntar bara att husse ska komma hem också sen är lyckan total:-)
En gemensam ledighet på 2,5 dagar väntar oss.

När jag tänker på nästa vecka, så kommer den också bestå av möten med en massa olika människor och jag kan redan se fram emot det, men först blir det en helledig helg...

Inga kommentarer: