måndag 9 april 2012

Påsk


Påskafton


Påskafton


Påskafton


Påskafton


Otto kollar på killingar


En get...


Get


Höns


Otto blir stångad



Otto och hönsen



Otto och ett hängbukssvin


Otto och hängbukssvin

Onsdag och torsdag i förra veckan innehöll mest en massa ärende att uträtta och matinköp inför påskhelgen.
Fredagen skulle de två utflyttade döttrarna med sambor komma. Önskemål om grillpremiär hade framförts och efter en titt på väderleksprognosen, så insåg vi att skulle det grillas, så fick det bli på fredagen.
Vi samlades och grillen tändes...när vi förberett allt för grillningen, alla tillbehör och det är dags för dukning...så upptäcker jag att vi är två personer färre än vad jag kommit fram till när jag gjorde inköpen. Ren felräkning från min sida, men med så mycket mat, så kastar sig mellandottern på telefonen och bjuder hit mina föräldrar. Dom tar tacksamt emot inbjudan.

Det blir ett rätt stort gäng runt matbordet och jag tycker det är lika roligt varje gång man lyckas samlas och vi lyckades också få till den önskade grillpremiären. Grillat kött och makens specialitet chivapchichi och diverse tillbehör.
Äldsta dottern och jag ger oss på kvällen ut tillsammans med hunden för geocaching

Det har börjat blåsa iskallt, så det blir inte så lång runda som vi tänkt, men vi hittar till ett par anhalter innan vi bestämmer oss för att vända hemåt. Väl hemma så blir det grillning, dagens andra grillning...Den här gången grillas det korv i kakelugnen.

Uppvaknandet på lördagen, påskafton, känns som långt ifrån grillpremiär. Snön vräker ner och det är i det närmaste snöstorm. Man drar sig lite för att kliva ur sängen, men till slut, även om det är lite väl sent enligt en del av övernattarna, så är frukosten på bordet framåt kl 10 och melodikrysset blir löst även denna lördag.

Påskafton bestod annars mest av innevistelser och matlagning. Tre kockar och jag i köket gör att jag till slut blir utslängd och plötsligt är maten på bordet och vi kan samlas igen för att inta ytterligare en av påskens måltider.
På kvällen tar jag hunden och beger mig på en lång runda i det vintriga vädret. Snön ligger fortfarande kvar, kängorna läcker, men jag har inte tänkt köpa några nya nu när det egentligen ska vara vår! Efter 10 minuters promenad ringer äldsta dottern och vill också med...Vi bestämmer oss för att mötas och sen tar vi oss genom snöiga stigar, där blåbärsriset som börjat slå ut står och huttrar. I förra veckan låg Otto bland det riset och gottade sig när solen värmde honom lite för mycket, för att han skulle orka gå.

Kvällen består av sällskapsspel och fortfarande när man går och lägger sig, så är man mätt efter en rejäl påskmiddag.

Söndag, påskdagen, ska de två döttrarna med sambor bege sig hemåt efter en gemensam lunch. Före lunchen har det hunnits med att byta däck och tvätta bilar och när dom åkt bestämmer vi oss för att vi nog behöver en stunds vila, innan det är dags för mig att jobba med kursförberedelser.
Vi hinner bara lägga oss, så ringer mellandottern: Hej! Vi har fått punktering!
Visst är det underbart även med vuxna barn! Alla åldrar har sin tjusning brukar man ju säga;-) Maken kastar sig i bilen och jag skippar den där tuppluren och börjar jobba lite istället.

På kvällen tar jag en lång runda med hunden och vi bestämmer oss för att imorgon annandagen (idag) ska vi ta en skön runda till Öland och låta hunden få springa...Vi ska först köpa skor och inlägg till maken, som fått det riktigt jobbigt med en hälsporre de senaste dagarna.

Vi packar in oss i bilen efter frukosten. Yngsta dottern, maken hunden Otto(som har namnsdag idag) och jag. Öland blir det emellertid inget av...det beräknas långa köer över bron när vi ska hem. Känns inte som det är nå´t vi orkar utsätta oss för.
Istället blir det lite inköp, en runda med hunden på 4H-gården och dess öppna platser. På hemvägen tar vi en tur förbi Kinarestaurangen och tar med mat hem och nu har vi också hunnit med gårdagens tänkta vila.
En omväxlande påskhelg, både inne och ute kan man kort sammanfatta den här helgen.

Inga kommentarer: